بهترین کتابهای داستانی ژانر روانشناختی مهیج

سفر به دهلیزهای تاریک درون

برای بعضی از کتابخوان‌ها، رمانی که صرفا لذت بخش و خواندنی باشد کافی نیست. آنها فقط دنبال قصه‌ای عاشقانه یا تشنه وحشت و جنایت نیستند.

این گروه از خوانندگان دوست دارند کتابی که در دست می‌گیرند، آن‌ها را بازی دهد – فریب بخوردند، هیجان‌زده و مضطرب شوند و تا آخرین صفحه نتوانند پایان قصه را حدس بزنند. اگرشما هم از این دست خوانندگان هستید، جای درستی آمده‌اید.

رمانهای روان‌شناختی یکی از جذاب‌ترین سبک‌های داستانی هستند. این رمان‌ها اغلب روایتگر بیماری‌های روحی جامعه و نشان‌دهنده این واقعیت هستند که چگونه ترس‌ها، اضطراب‌ها و تنش‌های روحی، احساسات، افکار و رفتار ما را کنترل می‌کنند و باعث از هم پاشیدن ذهن می‌شوند

در اینجا ما چند کتاب از بهترین‌های این ژانر را که جزو برگزیده‌های نیویورک تایمز هستند به اختصار معرفی می‌کنیم:

دوشیزگان اثر الکس مایکلیدیس

در این رمان هیجان‌انگیز گوتیک، ما با روان‌درمانگر لندنی، ماریانا آندروس، آشنا می‌شویم که به دنبال قتل همکلاسی محبوبش به سراغ خواهرزاده‌اش در دانشگاه کمبریج می‌رود.

ماریانا بلافاصله به ادوارد فوسکا، استاد کاریزماتیک تراژدی یونان که یک انجمن مخفی از دانشجویان دختر به نام دوشیزگان تأسیس کرده، مشکوک می شود. همانطور که قتل‌ها یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد و اجساد روی هم انباشته می شود، وسواس ماریانا برای کشف حقیقت، زندگی او را به خطر می‌اندازد.

الکس مایکلیدیس دراین کتاب ما را با سه گروه شخصیتی آشنا می‌کند و در خلال روایت داستان، تنش‌های روحی این سه گروه شخصیتی را برایمان باز می‌کند. ادوارد فوسکا به عنوان استاد کاریزماتیک با ظاهری فریبنده، جذاب و دست نیافتنی به عنوان موسس انجمن مخفی دوشیزگان، ماریانا به عنوان روان درمانگری که از ابتدا به ادوارد مشکوک است و در پی اثبات حدسش عزمش را جزم می‌کند تا جلو او را بگیرد و گروه سوم مقتولین رمان هستند که یکی یکی با مرگشان از داستان حذف می شوند.

بیمارخاموش اثر الکس مایکلدیس

اثر دیگری از الکس مایکلدیس که برای مدتها در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار داشت. داستان روایتگر قتل گابریل، عکاسی معروف توسط همسرش آلیسا است. آلیسا از زمان قتل، حتی یک کلمه هم حرف نزده و داستان از زمانی شروع می‌شود که تئو روان درمانگر مرکز، علاقمند به پیگیری درمان آلیسا می شود.

 جلسات درمان آلیسا در سکوت مطلق یکی بعد از دیگری می‌گذرد تا اینکه تئو از طریق دفترچه خاطرات آلیسا در جریان حالات روحی او قبل از قتل و حوادث منجر به جنایت قرار می گیرد. این کتاب یک رمان معما‌یی-جنایی معمولی نیست و در آن مفاهیم عمیق روان‌شناسی با ظرافت تمام گنجانده شده که داستان را جذاب‌تر از رمان‌های پلیسی معمول می‌کند. رمان از معدود کتاب‌هایی است که سلامت روحی بیمار و روان درمانگر را همزمان به چالش می کشد و لحظات هیجان‌انگیز و باورنکردنی خلق می‌کند.

چیزهای تیز اثر گیلین فلین

کامیل پریکر، خبرنگار پریشان احوالی که در یک بیمارستان روانی به سر می برد، به زادگاهش در میسوری برمی گردد تا در مورد جرایم خشنی که احتمالا با هم در ارتباط هستند، تحقیق کند. هنوز سوگواری برای مرگ آن نش تمام نشده که دختر جوان دیگری به نام «ناتالی کین» گم می‌شود. پیدا شدن جسد ناتالی در حالیکه تمام دندانهایش کشیده شده و به طرز وحشتانی به قتل رسیده پرونده را وارد فاز جدیدی می‌کند. در حالیکه کارآگاه و خبرنگار در حال جستجو برای شناسایی قاتل زنجیره‌ای هستند مردم شهر به زندگی عادی برگشته‌اند و به نظر حقایقی را از کارآگاه و خبرنگار مخفی می‌کنند.

کامیل همزمان که در حال تهیه گزارش از این دو جنایت است مجبور می‌شود تا با اعضای خانواده و گذشته خود نیز رو به رو شود و بسیاری از خاطراتی را که سعی کرده بود فراموش کند، دوباره به یاد آورد؛ خاطراتی مثل آسیب زدن به خودش و یا رابطه ناسالمش  با مادری عصبی که دوران کودکی‌اش را تسخیر کرده بود و در تمام کودکی کامیل را عامل مرگ دختر دیگرش می‌دانست.

کشمکش‌های درونی کامیل به عنوان یک خبرنگار با سابقه مشکلات روحی و پیچیدگی‌های شخصیتی و رابطه او با دیگر شخصیت‌ها، نقش مهمی را در پیشروی داستان ایفا می کنند.

غریبه ها در قطار اثر های اسمیت

غریبه ها در قطاربه دلایلی جزء اصیل‌ترین رمانهای ژانر هیجان انگیز روانشناختی به حساب می آید. “غریبه‌ها در قطار که دستمایه فیلمی از آلفرد هیچکاک هم شده”، روایت زندگی دو انسان زخم خورده اجتماع است که در ابتدای رمان در قطار به هم برخورد می کنند

گای، قهرمان داستان ما، اعتراف می کند که در راه طلاق همسری است که به او خیانت کرده و از او متنفر است. در همین حال، برونو روان‌شناس خطرناک رمان اعتراف می کند که از پدرش دل خوشی ندارد; از این رو بر آن است که از او انتقام بگیرد و نقشه‌ای برای یک «قتل کامل» پیشنهاد می‌کند. پیشنهاد او این است که برونو همسر گای را بکشد و در عوض، گای هم پدر برونو را به قتل برساند. در حالی که گای این پیشنهاد را قبول نکرده، برونو بدون اطلاع گای همسر او را می‌کشد و طی تماس‌های مکرر از او می‌خواهد پدرش را به قتل برساند .اما “گای” به جای این کار “برونو “را غرق می کند.

در این داستان فشرده و درخشان، های اسمیت به ما نشان می‌دهد که چقدر تاریکی در درون ما نهفته است، و برای بیرون آمدن این تاریکی چقدر انگیزه لازم داریم. غریبه ها در قطار شما را وامی‌دارد تا یک بار دیگر در مورد خشم و نفرتی که نسبت به دیگران دارید، فکر کنید و با عواقب آن روبرو شوید

خواهرم، قاتل سریالی اثر اوینکان بریثویت

آیا تا به حال از اینکه اینقدر در زندگی بارِ رفتارهای خواهر و برادر خود را به دوش کشیده‌اید خسته شده‌اید؟

در این رمان تاریک و طنزآلود، که در لاگوس، نیجریه اتفاق می‌افتد، با دو خواهر آشنا می‌شویم: آیولا، یک قاتل زنجیره‌ای جذاب، و کورده، خواهرش که به او کمک می‌کند تا راز جنایت‌هایش فاش نشود. هر بار که آیولا یکی از معشوقه‌هایش را می‌کشد، کورده با انواع و اقسام ابزار و دستکش لاستیکی حاضر می‌شود تا صحنه جرم را تمیز کند و آیولا را از شر جسد خلاص کند.

کورده در یک بیمارستان کار می کند و این بیمارستان تنها جایی است که او برای فرار از «آیولا» می تواند به آن پناه ببرد، و همچنین جایی که او می تواند مرد مورد علاقه اش را ملاقات کند، دکتری جذاب و مهربان به نام «تاده». اما وقتی «آیولا» تصمیم می‌گیرد برای دیدن خواهرش سری به بیمارستان بزند، «آیولا» و «تاده» با هم آشنا می شوند. «کورده» می‌داند که این اتفاق می‌تواند زندگی اش نابود کند و برای اولین بار جرات می‌کند تا قبل از اینکه نوبت قتل مردی که دوستش دارد برسد، جلوی جنون آیولا را بگیرد

رودخانه بلند روشن اثر لیز مور

 رودخانه بلند روشن به طرز بی‌رحمانه‌ای مشکلات خانواده‌های از هم گسیخته، محله‌های طبقه کارگر، بچه‌هایی که مدرسه را ترک می‌کنند، فقر، مواد مخدر و کارگران جنسی را به تصویر می‌کشد.

کتاب، ماجرای قتل چند زن روسپی را روایت می کند که به طرز وحشتناکی به قتل رسیده‌اند اما چون تمام مقتولین معتاد و کارگر جنسی بوده‌اند پلیس تلاشی برای پیدا کردن قاتل نمی‌کند تا زمانی که میکی فیتزپاتریک، افسر پلیس گشت برای گزارش قتل به محل فراخوانده می‌شود.

میکی نگران خواهرش است، خواهری که معتاد و کارگر جنسی است و حدودا یک ماه است که گم شده و کسی از او خبری ندارد. میکی در تلاش است که قبل از قربانی شدن خواهرش توسط قاتل، او را پیدا و دستگیر کند. در خلال این کتاب پرسش‌های بنیادینی در مورد مسئولیت اخلاقی و معنای شرافت مطرح می‌شود. نویسنده در این قصه، آسیب پذیری و ویرانی‌های ناشی از فقر و اعتیاد را به ویژه در مورد زنان به تصویر می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *